Тенденції сучасного літературного процесу:
- відкидання старих заідеологізованих схем "соціалістичного режиму";
- пошук нових засобів моделювання й зображення дійсності;
- мистецтво не пов'язане з політикою;
- українське слово відіграє важливу роль у розвитку української нації;
- повернення до селянської тематики;
- нові парадигми художнього мислення, форми й структури творчості;
- вільний доступ до заборонених тоталітарним режимом з ідеологічних міркувань творів;
- знищено завісу у розвитку української літератури на українських землях та в діаспорі;
- наявність різних видів дискурсів.
В українській літературі розвиваються такі види дискурсів:
- модерний;
- неомодерний;
- заповідально-селянський (реалістична традиція з елементами романтизму і модернізму; базується на особливостях селянського мислення; символи: земля, праця, традиція, Шевченко, Франко);
- постмодерний (екзистенція, відкритість, рефлексія, карнавал, гра, алюзії).
Сучасна поезія:
- характеризується багатством тематики, стильових і жанрових знахідок;
- творили декілька поколінь - шістдесятники, "Київська школа" поетів, поети-дисиденти, "вісімдесятники", "дев'яностники".
Сучасна проза:
- відкидає лірико-романтичну, патетичну течію;
- химерна течія трансформується;
- постмодерне світосприйняття;
- "маска" автора у центрі твору.
Виділяються дві школи прозаїків - "київсько-житомирська" і "львівсько-франківська".
"Київсько-житомирська" школа:
- Оксана Забужко, Богдан Жолдак, Євген Пашковський, Любов Пономаренко, Олесь Ульяненко, Володимир Діброва, Євгеній Кононенко;
- Переважають екзистенціальні мотиви;
- Головні герої - герой-маргінал (міський житель, але вихідець із села) та селянин із комплексом меншовартості.
"Львівсько-франківська" школа:
- Юрій Андрухович, Тарас Прохасько, Юрій Винничук, Юрій Іздрик;
- Переважають гра й іронія, карнавал і травестія;
- Головний герой - герой-інтелектуал, рафінований інтілегент.
Особливості сучасної драматургії:
- інтелектуальний струмінь;
- порушення класичної стрункості у побудові п'єс;
- поширення умовних форм, зокрема імен-символів, імен-абстракцій, сюрреалістично-асоціативних зв'язків;
- камерність.
Сучасні п'єси: "Привіт, синичко", "Шкільна драма", "Синій автомобіль" Ярослава Стельмаха, "Ісус - Син Божий" Василь Босовича. |