Аналіз "Дамаскин"

Підзаголовок: оповідання для комп'ютера і циркуля

Автор: Милорад Павич

Збірка: "Скляний равлик"

Літературний рід: епос

Жанр: новела

Стиль: постмодернізм

Композиція: 6 розділів між якими є два перехрестя і два можливі фінали (читач сам обирає, який розділ далі читати) - "Будівничі", "Обід"; Перехрестя № 1: "Третій храм", “Палац”; Перехрестя № 2: "Їдальня" – Фінал № 1; "Спочивальня" – Фінал № 2.

Головні герої: ректор сербських шкіл міста Осієка пан Ніколлич фон Рудна, його дочка Атиллія, зодчий Йован Дамаскин, зодчий Йован Лествичник.

Варіанти прочитання:

  • варіант 1: "Будівничі", "Обід", "Третій храм", "Палац", "Їдальня", "Спочивальня";
  • варіант 2: "Будівничі", "Обід", "Третій храм", "Палац", "Спочивальня", "Їдальня";
  • варіант 3: "Будівничі", "Обід", "Палац", "Третій храм", "Спочивальня", "Їдальня";
  • варіант 4: "Будівничі", "Обід", "Палац", "Третій храм", "Спочивальня", "Їдальня".

Риси постмодернізму в оповіданні "Дамаскин":

  • гра з читачем (декілька варіантів прочитання);
  • створення місцевого колориту за допомогою балканських імен, географічних назв та побутових деталей (Йован, Лаушевич - імена та прізвища; Карловиці, Панонія - географічні назви; дрантя, відлежани у тютюні для люльки - їжа та напої);
  • використання мотивів візантійської та поствізантійської культури (храми давньогрецького зразку, міфи).

Змістові пласти:

  • історичний (життя Сербії - дві імперії, три віри, безліч мов);
  • Філософсько-символічний (проблеми розрізнених етносів, які прагнуть духовно відродитися);
  • асоціативний (використання читачем свого життєвого досвіду для осмислення тексту);
  • гіпертекст (єдність усіх часів та історичних фактів).

Три церкви на кресленні Йована Лествичника:

  • храм із самшиту (храм душі, який складається із земних діянь та думок людини);
  • кам'яний храм (храм - сходинка для духовного самовдосконалення);
  • храм на небі (чистота, духовне піднесення, таємниця).

 
| Карта сайту |