Підзаголовок: оповідання для комп'ютера і циркуля
Автор: Милорад Павич
Збірка: "Скляний равлик"
Літературний рід: епос
Жанр: новела
Стиль: постмодернізм
Композиція: 6 розділів між якими є два перехрестя і два можливі фінали (читач сам обирає, який розділ далі читати) - "Будівничі", "Обід"; Перехрестя № 1: "Третій храм", “Палац”; Перехрестя № 2: "Їдальня" – Фінал № 1; "Спочивальня" – Фінал № 2.
Головні герої: ректор сербських шкіл міста Осієка пан Ніколлич фон Рудна, його дочка Атиллія, зодчий Йован Дамаскин, зодчий Йован Лествичник.
Варіанти прочитання:
- варіант 1: "Будівничі", "Обід", "Третій храм", "Палац", "Їдальня", "Спочивальня";
- варіант 2: "Будівничі", "Обід", "Третій храм", "Палац", "Спочивальня", "Їдальня";
- варіант 3: "Будівничі", "Обід", "Палац", "Третій храм", "Спочивальня", "Їдальня";
- варіант 4: "Будівничі", "Обід", "Палац", "Третій храм", "Спочивальня", "Їдальня".
Риси постмодернізму в оповіданні "Дамаскин":
- гра з читачем (декілька варіантів прочитання);
- створення місцевого колориту за допомогою балканських імен, географічних назв та побутових деталей (Йован, Лаушевич - імена та прізвища; Карловиці, Панонія - географічні назви; дрантя, відлежани у тютюні для люльки - їжа та напої);
- використання мотивів візантійської та поствізантійської культури (храми давньогрецького зразку, міфи).
Змістові пласти:
- історичний (життя Сербії - дві імперії, три віри, безліч мов);
- Філософсько-символічний (проблеми розрізнених етносів, які прагнуть духовно відродитися);
- асоціативний (використання читачем свого життєвого досвіду для осмислення тексту);
- гіпертекст (єдність усіх часів та історичних фактів).
Три церкви на кресленні Йована Лествичника:
- храм із самшиту (храм душі, який складається із земних діянь та думок людини);
- кам'яний храм (храм - сходинка для духовного самовдосконалення);
- храм на небі (чистота, духовне піднесення, таємниця).
|